Tegoroczną majówkę spędziliśmy razem w Wilnie. Codzienna Msza Święta, brewiarz i śpiewy umacniały nas duchowo, natomiast samo zwiedzanie wzbogacało naszą wiedzę i pozwalało odpocząć od codziennych trudów. Oto krótka relacja z naszej wyprawy 🙂

Nasz kilkudniowy pobyt rozpoczęliśmy od zwiedzania zabytkowego wileńskiego centrum i Góry Trzykrzyskiej, z której rozpościera się przepiękna panorama na całe miasto. Było to bardzo dobre miejsce do wysłuchania opowieści o początkach Litwy. Następnie w ramach długiego, wieczornego spaceru do miejsca zakwaterowania przeszliśmy się urokliwymi wileńskimi uliczkami. Po drodze trafiliśmy do Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w którym znajduje się pierwsza wersja cudownego obrazu „Jezu ufam Tobie”. Jest to niezwykłe miejsce, choć położone nieco na uboczu. Tym bardziej ważne dla naszej Grupy, gdyż stanowiło nawiązane do sztuki o św. Siostrze Faustynie, którą mieliśmy okazję wystawić dwa lata temu.

Drugi dzień spędziliśmy na dalszym zwiedzaniu Wilna. Odwiedziliśmy piękny, barokowy kościół pod wezwaniem św. Piotra i Pawła, który olśnił nas swoim „białym” bogactwem. Nasz wyjazd byłby niekompletny, gdybyśmy nie odwiedzili cmentarza na wileńskiej Rossie. Zdecydowanie należy on do listy najważniejszych miejsc związanych z historią Polski, choć położonych obecnie poza terenem naszej Ojczyzny.

Kolejny dzień upłynął nam na odwiedzeniu dwóch znaczących miejsc na Litwie. Pierwszym z nich były Ponary – podwileńska dzielnica, w której podczas II Wojny Światowej zamordowano ponad 100 tys. ludzi – w tym głównie Żydów i Polaków. Jest to miejsce rzadko odwiedzane przez polskie wycieczki. Tym bardziej cieszymy się, że mogliśmy zobaczyć to niezwykle poruszające miejsce.

Drugim punktem tego dnia była Góra Krzyży położona obok Szawli, 250 km od Wilna. Zdecydowanie było to miejsce, które zapamiętamy na wiele lat. Widok tak dużej liczby krzyży zrobił na nas ogromne wrażenie. Tym bardziej cieszymy się, że dzięki życzliwości Ojców Franciszkanów mogliśmy przeżyć w należącym do nich klasztorze, położonym blisko Góry Krzyży wspólną Eucharystię.

W niedzielę byliśmy świadkami niesamowitego wydarzenia. Polska młodzież mieszkająca na Litwie przyjęła Sakrament Bierzmowania udzielony przez tamtejszego biskupa, który po raz pierwszy sprawował Eucharystię w języku polskim. Cieszmy się, że w tym szczególnym dniu dla naszych młodszych rodaków, mogliśmy uczestniczyć w pięknej, polskiej Mszy Świętej. Umocnieni takim doświadczeniem udaliśmy się na dalsze zwiedzanie urokliwego miasta. Wśród ciekawych obiektów tego dnia, zdecydowanie najcenniejszym była Cerkiew Świętego Ducha, która zachwyciła nas swoim wystrojem. Dodatkowym, bardzo istotnym walorem, był niezwykle interesujący wykład opiekuna naszej Grupy, ks. Macieja Czapińskiego, który opowiedział nam o różnicach występujących pomiędzy wyznawcami prawosławia a katolicyzmu, m.in. o odmienności wystroju wnętrza oraz o roli ikon w kulcie świętych. Na koniec część z nas udała się do Muzeum Iluzji w Wilnie.

Ostatniego dnia miało miejsce najważniejsze dla nas wydarzenie – Msza Święta w Kaplicy Matki Bożej Ostrobramskiej. Znaczenia religijnego, jak i historycznego nie trzeba nikomu tłumaczyć. Do dnia dzisiejszego jest to najważniejsze miejsce kultu katolickiego na terenie Litwy. We Mszy Świętej odprawionej przez ks. Macieja uczestniczyło oprócz członków naszej Grupy paru Polaków – mieszkańców Wilna, którzy obdarzyli nas życzliwym słowem. Po porannej Mszy Świętej udaliśmy się do Trok, w których zobaczyliśmy historyczne zabudowania związane z kulturą karaimską – piękne, drewniane domki oraz średniowieczny, litewski zamek zbudowany na wyspie. I tym historycznym akcentem zakończyła się nasza litewska przygoda, która była darem i wyrazem wdzięczności od Burmistrza Grodziska Mazowieckiego za przygotowaną przez naszą Grupę, ubiegłoroczną sztukę poświęconą św. Bratu Albertowi.